geo360

8.5.11

Rock Slope Stability


Αντοχή της Βραχομάζας - RockMass Strength


Βραχομάζα ή μάζα πετρώματος είναι ο περιγραφικός όρος που εκφράζει το σύνολο που απαρτίζεται από τα πετρώματα και τη δομή τους. Η δομή των πετρωμάτων περιλαμβάνει φυσικές ατέλειες όπως η σχιστότητα και η ιζηματογενής στρωσιγένεια, ή μεταγενετικές ατέλειες όπως τα συστήματα διακλάσεων που προκαλούνται από τον τεκτονισμό και την δυναμική καταπόνηση ή εκτόνωση ή από τους μηχανισμούς διάβρωσης – αποσάθρωσης, ή συνδυασμός όλων των παραπάνω παραγόντων με ταυτόχρονη παρουσία ετερογένειας.
Ο τρόπος σχηματισμού του εκάστοτε πετρώματος και οι τεκτονικές – δυναμικές επιδράσεις που έχει υποστεί κατά το γεωλογικό του παρελθόν, έχουν δημιουργήσει ασυνέχειες στη μάζα του (επίπεδα στρώσεις, διακλάσεις, σχιστότητα, πτυχώσεις κλπ). Τα δομικά αυτά στοιχεία λέγονται ασυνέχειες για τον κύριο και αποκλειστικό λόγο ότι διακόπτουν την συνέχεια του πετρώματος προσδίδοντας πρακτικά τον a priori χαρακτηρισμό του ως ασυνεχούς μέσου. Οι ασυνέχειες αυτές διακόπτουν την συνέχεια του πετρώματος κατά τμήματα ή σε κυμαινόμενη έκταση και συχνότητα με καθαρά προτίμησιακες διευθύνσεις, και η διερεύνηση των γεωμετρικών και μηχανικών τους χαρακτηριστικών καθίσταται κρίσιμη στον περαιτέρω σχεδιασμό του εκάστοτε έργου.
Τα βραχώδη υλικά διαφέρουν από τα εδαφικά και τεχνητά υλικά στο ότι εμφανίζουν δομική ασυνεχότητα μακροσκοπικής κλίμακας. Οι ασυνέχειες είναι επιφάνειες μηχανικής θραύσης που δημιουργήθηκαν από τεκτονικές ή άλλες φορτίσεις των (αρχικά) άρρηκτων γεωλογικών σχηματισμών (πετρωμάτων). Οι φυσικές ασυνέχειες εμφανίζουν αναγνωρίσιμα γεωμετρικά χαρακτηριστικά στο χώρο και επαναλαμβάνονται με επιλεκτικούς προσανατολισμούς ως διακριτά συστήματα ασυνεχειών δημιουργώντας στο χώρο ένα σύμπλεγμα βραχωδών τεμαχίων. Αποτέλεσμα αυτού είναι η σημαντική διαφοροποίηση της μηχανικής συμπεριφοράς των βραχωδών υλικών ανάλογα με τον υπό φόρτιση όγκο.
- Βραχώδες υλικό ή πέτρωμα: Άρρηκτο (ή ανέπαφο) υλικό υπό την έννοια της απουσίας μακροσκοπικών δομικών ασυνεχειών, ισότροπης ή ανισότροπης συμπεριφοράς, γραμμικής ή
μη-γραμμικής ελαστικής συμπεριφοράς.
- Ασυνέχειες: Φυσικά επίπεδα διάρρηξης των βραχωδών υλικών μακροσκοπικής κλίμακας, μηδενικής εφελκυστικής αντοχής, κατά μήκος των οποίων δεν έχει λάβει χώρα προγενέστερη διατμητική μετατόπιση. Οι ασυνέχειες παρουσιάζουν χωρική διάταξη κατά συστήματα, στα οποία αντιστοιχούν ασυνέχειες επιλεκτικού προσανατολισμού
-Βραχομάζα: Μάζα βραχώδους υλικού διατεμνόμενη από πολυάριθμες δομικές ασυνέχειες, διατεταγμένες ανά συστήματα κατά μία, δύο ή περισσότερες διευθύνσεις. Στην παρούσα φυσική κατάσταση η βραχομάζα εξομοιώνεται με το ανάλογο ενός μωσαϊκού τεμαχίων άρρηκτου υλικού σε επαφή κατά μήκος των ασυνεχειών που τη διατρέχουν.
Οι περισσότερες βραχώδεις μάζες αποτελούν μη-συνεκτικά συμπλέγματα τεμαχίων βράχου σε επαφή κατά μήκος των πλευρικών επιφανειών τους. Τα τεμάχια βράχου διατηρούνται σε συναρμογή δια μέσου δυνάμεων τριβής που ενεργοποιούνται υπό τη δράση των εσωτερικών και εξωτερικών δυνάμεων (αλληλεμπλοκή τεμαχίων). Οι ασυνέχειες αποτελούν επιφάνειες μηχανικής θραύσης του αρχικά άρρηκτου βραχώδους υλικού, αποτελώντας παράλληλα τους αδύναμους «αρμούς» στο εσωτερικό της μάζας, κατά μήκος των οποίων λαμβάνουν χώρα οι κύριες μετακινήσεις εξ αιτίας επιβαλλόμενων μεταβολών των τάσεων. Επιπρόσθετα δε, παρέχουν τους «αγωγούς» κίνησης του υπόγειου νερού, καθώς και αποθήκευσης. Επομένως, επηρεάζουν την παραμορφωσιμότητα, την αντοχή και την υδραυλική αγωγιμότητα της βραχομάζας.
Σε κλίμακα άρρηκτου υλικού η μηχανική συμπεριφορά είναι ουσιαστικά ανάλογη εκείνης ενός συνεχούς, ισότροπου μέσου. Σε μεγαλύτερη κλίμακα η μηχανική συμπεριφορά επηρεάζεται ή καθορίζεται από τις διατέμνουσες ασυνέχειες (δίκτυο), οι οποίες διευκολύνουν τον αποχωρισμό των άρρηκτων τεμαχίων δια μέσου μηχανισμών ολίσθησης, εφελκυστικής αποκόλλησης ή περιστροφής.
Σπανίως συναντούμε τυχαίο προσανατολισμό των ασυνεχειών και αυτές ακολουθούν ένα συγκεκριμένο μοτίβο – δίκτυο, για τον προσδιορισμό του οποίου χρειάζεται διαφοροποίηση ως προς το επίπεδο παρατήρησης και καταγραφής. Είναι πολλές φορές πιθανό πχ. κατά μήκος μιας γεώτρησης ή ενός επιφανειακά αποκαλυπτόμενου πρανούς ή επιφάνειας, να είναι εφικτή η μέτρηση και η καταγραφή κάποιων επιφανειών λόγω του σχετικού τους προσανατολισμού με το επίπεδο παρατήρησης. Οι δομικές ασυνέχειες στη μάζα του πετρώματος αναπτύσσονται κατά δέσμες (ομάδες ή οικογένειες) προσδίδοντας με τον τρόπο αυτό ένα συγκεκριμένο σύστημα το οποίο καθορίζει την γεωμετρική – δομική του ανισοτροπία, και κατ΄επέκταση την μηχανική του ανισοτροπία. Οπότε λοιπόν η μετάβαση από τις ιδιότητες του πετρώματος στην βραχομάζα εμπεριέχει τόσο την γεωμετρική όσο και την μηχανική ανισοτροπία. Ενώ σχετικά εύκολος είναι ο προσδιορισμός της γεωμετρικής ανισοτροπίας με πρακτικό περιορισμό την εμπειρία και την επιμονή του εκάστοτε παρατηρητή, σαφώς πολύ δυσκολότερος είναι ο προσδιορισμός και η διερεύνηση και ποσοτικοποίηση της μηχανικής ανισοτροπίας.
Η γεωμετρία των ασυνεχειών της βραχομάζας σε σχέση με τις ελεύθερες επιφάνειες των επιφανειακών ή υπόγειων εκσκαφών, καθορίζουν τους δυνητικούς μηχανισμούς αστάθειας. Οι μηχανισμοί εκδηλώνονται με σχετικές μετακινήσεις των τεμαχίων της βραχομάζας, δια μέσου μηχανισμών εφελκυστικής αποκόλλησης διατμητικής ή/και περιστροφικής ολίσθησης. Εφόσον η εφελκυστική αντοχή των ασυνεχειών είναι πρακτικά μηδενική και το επικρατούν εντατικό καθεστώς είναι θλιπτικού χαρακτήρα, η κύρια συνιστώσα αντοχής είναι η διατμητική. Η διατμητική αντοχή μίας ασυνέχειας εξαρτάται από τον τύπο της, την ανεπιπεδότητα των τοιχωμάτων της, το βάθος αποσάθρωσης και την παρουσία και τύπο του υλικού πλήρωσης. Επομένως, η αντίσταση σε ολίσθηση (διάτμηση) των ασυνεχειών εξαρτάται από τους συνυπάρχοντες φυσικούς παράγοντες στην άμεση φυσική επαφή των τοιχωμάτων (διεπιφάνεια).
Η αντοχή της ασυνεχούς βραχομάζας εξαρτάται, πέρα από τη χωρική διάταξη και τη διατμητική αντοχή των ασυνεχειών σε σχέση με τις ελεύθερες επιφάνειες τις προβλεπόμενης κατασκευής, και τις μηχανικές ιδιότητες του ακέραιου υλικού (αντοχή πετρώματος), η οποία εφόσον ξεπερασθεί, δημιουργεί πρόσθετες επιφάνειες ασυνεχειών, οι οποίες θα διέπονται από τη μέγιστη διατμητική αντοχή των επιφανειών (peak – post peak - residual) λαμβάνοντας υπόψη και την αναμενόμενη μετακίνηση.

Preseismic Tilt and Triggered Reverse Faulting



from Seismological Research Letter (Volume 67, Number 6, November / December 1996)
Quarrying near Lompoc California.
In the cover photograph a 18cm - high field notebook leaning against the reverse scarp that formed with a M 2.5 earthquake on 8 April 1995. The maximum scarp height was 25cm and the length was 670m.

7.5.11

Infrastructure Projects in Landslide-Prone Areas από τον Δρ. Heinz BRANDL

Διάλεξη - Infrastructure Projects in Landslide-Prone Areas
(Retaining measures, structures in unstable slopes)
από τον Δρ. Heinz BRANDL

Πολιτικό Μηχανικό Ομότιμο Καθηγητή & Chairman του Institute for Soil Mechanics & Geotechnical Engineering του Technical University of Vienn

Δευτέρα, 9 Μαΐου 2011 - ώρα 18:00 μμ Αίθουσα Συνεδριάσεων του Τμήματος Πολ. Μηχ. Α.Π.Θ. (1ος όροφος Κτιρίου Υδραυλικής & Τεχνικής Περιβάλλοντος)

8.3.11

Νέα ολίσθηση βράχου στα Τέμπη

Δυστυχώς όπως ήταν αναμενόμενο μια καινούργια αστοχία συνέβη στην κοιλάδα των Τεμπών.

" .... Οδηγός ΙΧ επιβατικού αυτοκινήτου τραυματίστηκε ελαφρά, όταν αποκολλήθηκε πέτρα και έπεσε πάνω στο όχημά του, στην κοιλάδα των Τεμπών. Στο ίδιο σημείο είχε πεθάνει ένας ιταλός μηχανικός, όταν είχε γίνει κατολίσθηση και ο δρόμος δόθηκε στην κυκλοφορία μετά από αρκετούς μήνες, καθώς υποτίθεται ήταν ασφαλής. Το νέο περιστατικό δείχνει περίτρανα πως όχι μόνο ασφαλής δεν είναι αλλά οι υπεύθυνοι παίζουν με τις ανθρώπινες ζωές." http://www.newsit.gr/default.php?pname=Article&art_id=67727&catid=3

Παρόμοιες με την χθεσινή ολισθήσεις ή/και τοπικές αποσπάσεις βραχωδών μαζών πραγματοποιούνται στο σύνολο των οδικών αξόνων.
Όσα μέτρα και να ληφθούν είναι τόσο πολυπαραγοντικός ο μηχανισμός γέννησης και πυροδότησης εδαφικών ή βραχωδών ολισθήσεων που το μόνο που μπορεί να γίνει είναι πρακτικά η μείωση της επικινδυνότητας και η αύξηση του  συντελεστή ασφάλειας, με αντίστοιχη αύξηση των μέτρων και του κόστους αυτών. Θα ήταν δε αρκετά χρήσιμος ο εντοπισμός, ιδιαίτερα κατά μήκος των παλαιών οδικών δικτύων, περιοχών με εμφανή προβλήματα, και σύνταξη σχετικών χαρτών επικινδυνότητας, ώστε να είναι σε θέση η πολιτεία να προβεί στον ανάλογο χειρισμό τους. Είναι σίγουρο ότι περιοχές όπως τα Τέμπη, η Νέα Φώκαια στην Χαλκιδική, και τμήμα του οδικού κυκλώματος της Σιθωνίας θα ήταν σε υψηλή στάθμη με αυξημένα ποσοστά.

10.2.11

Australia - Brisbane floods

Ένας νέος τελειώνει το Λύκειο και δεν έχει καθόλου όρεξη για Πανεπιστήμιο. Ο πατέρας του, πλούσιος πολιτικός με μεγάλη δύναμη στην κυβέρνηση, απειλεί τον γιο του:
- Δεν θέλεις να σπουδάσεις ρε τεμπελόσκυλο; Λοιπόν εγώ δε συντηρώ κοπρίτες, γι' αυτό και θα δουλέψεις, κατάλαβες; 
Έχοντας την ισχυρή οικονομική και πολιτική θέση, ο πατέρας κινεί τα νήματα για να βρει μία θέση στον γιο του. Καλεί λοιπόν τον υπουργό 
- Γιώργο, θυμάσαι τον γιο μου; Λοιπόν, τέλειωσε το λύκειο και ο τεμπέλης δεν θέλει να σπουδάσει. Θα μπορούσες να του βρεις μια θέση να αρχίσει να δουλεύει, μήπως εν τω μεταξύ βρει το δρόμο του και αποφασίσει να σπουδάσει; Το θέμα είναι να βρεθεί κάτι που θα τον κάνει να δουλέψει σκληρά, να μήν κάθεται  και τα ξύνει. κατάλαβες; 
Μερικές μέρες αργότερα ο... Γιώργος του λέει: 
- Ετοιμη η δουλειά για τον γιο σου. Δεξί χέρι του Προέδρου της Δημοκρατίας και 20.000 ευρώ το μήνα, τέλεια έτσι;
-Τι λε ρε Γιώργο, αυτό είναι υπερβολικό. Πρέπει να τον αρχίσουμε πιο χαμηλά, με τέτοια τρελλά λεφτά αυτός ο τεμπέλης θα γίνει χειρότερος.
- Εντάξει φίλε μου βρήκα κάτι πιο σεμνό. Ιδιαίτερος Γραμματέας Υπουργού. Ο μισθός είναι πιο σεμνός, μόνο 10.000 ευρώ το μήνα. 
- Οχι ρε Γιώργο! Μόλις που έβγαλε το Λύκειο. Δεν θέλω η ζωή του να είναι τόσο εύκολη με την πρώτη ευκαιρία. Θέλω να αισθανθεί την ανάγκη να σπουδάσει, κατάλαβες;
- Φίλε, του βρήκα δουλειά ως Διευθυντής του Τμήματος Προμηθειών στο Υπουργείο Οικονομικών και ο μισθός θα είναι μόνο 6,000 το μήνα. 
- Μα ΣΕ ΠΑΡΑΚΑΛΩ Γιώργο, βρες μου κάτι πιο σεμνό, κάτι στα 600 με 700 ευρώ το μήνα.
- Μα  τι λές τώρα, αυτό είναι αδύνατο.
- Γιατί; 
- Γιατί αυτές οι θέσεις φίλε, δίνονται μόνο με διαγωνισμό και χρειάζεται να έχει βιογραφικό κάποιου επιπέδου, με τέλειες γνώσεις Αγγλικών τουλάχιστον, πανεπιστημιακό δίπλωμα, τουλάχιστον ένα μάστερ ή PHD στο εξωτερικό, θέληση να δουλεύει υπερωρίες άνευ αποδοχών. Φίλε μου αυτές οι θέσεις των 600 ευρώ δεν βρίσκονται εύκολα...

8.2.11

Σήμα κινδύνου !!!!!!

 
Αλήθεια το σήμα κινδύνου που εκπέμπουν, χωρίς να προκαλούν, χωρίς να κλείνουν δρόμους και να καταστρέφουν, οι χιλιάδες ελεύθεροι επαγγελματίες τους οποίους χρωστάει το κράτος, το λαμβάνει κανείς;
Η πλειοψηφία αυτών των ανθρώπων δεν συμμετείχαν σε κανένα φαγοπότι, και καμία περαιτέρω μέριμνα και κανένα ταμείο ανεργίας δεν προβλέπεται για αυτούς.
Αντιθέτως οι κατασκευαστικές εταιρείες δέχονται να συζητήσουν την μείωση της τιμής των διοδίων αρκεί να ΕΞΑΣΦΑΛΙΣΘΕΙ ότι θα λάβουν τα ίδια έσοδα από άλλες πηγές!!!!!!!!!!!!!!
Εκπληκτικό, αλλά γιατί αυτό να ισχύει μονόπλευρα;
Έχει εξασφαλισθεί ο επαγγελματίας, ο εργάτης και ο λοιπός πληθυσμός αυτής της χώρας για τίποτα παρόμοιο; Θα μπορούσε για παράδειγμα να γίνει η μείωση του μισθού και των συντάξεων αλλά παράλληλα να εξασφαλισθεί ότι με άμεσο ή έμμεσο τρόπο .... τα ίδια έσοδα θα τα λάβουν από άλλες πηγές .....
Επιτέλους ας καταλάβουν ότι χιλιάδες μετριοπαθείς άνθρωποι έχουν φτάσει στα όρια της αντοχής τους και βλέπουν ότι η ανισότητα και η κατά επιλογή εφαρμογή νόμων και αποφάσεων είναι καθημερινή, και προσπαθούν να εκφράσουν την ΑΓΑΝΑΚΤΗΣΗ τους!!!!!!!
Αλήθεια, τελικά ποιος είναι ο τζαμπατζής σ' αυτή τη χώρα;;;;;;;;;

2.2.11

Λαϊκισμός & Ανομία !!!!

Πραγματικά αναρωτιέμαι ποιος είναι αυτός που παρανομεί, και ποιοι είναι εκείνοι που δεν σέβονται τους στοιχειώδεις κανόνες της κοινωνίας ??????
Οι πολίτες που αρνούνται, αδυνατούν ή λόγω αγανάκτησης δεν πληρώνουν (διόδια, λεωφορεία κλπ.), οι εκείνοι - οι πραγματικά ΓΝΩΣΤΟΙ σ' όλους μας - οι οποίοι διατηρούν τις δικές τους ιδιότυπες ΑΣΥΛΙΕΣ, τα δικά τους ΚΛΕΙΣΤΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΑ και υπερθεματίζουν ".... ότι είναι νόμιμο είναι και ηθικό ...."
ή ακόμα καλύτερα αυτοί που αδυνατούν ως νομικοί να βγάλουν κοινό πόρισμα εξετάζοντας τα ίδια στοιχεία και τους ίδιους μάρτυρες.

30.1.11

Landslide Covers Freeway, Taiwan

Written by Randy Post   FROM http://www.geoprac.net
Thursday, 29 April 2010 13:09
Landslide covers Freeway 3 in TaiwanLast Sunday, April 25, 2010 a major landslide covered a 300-m plus stretch of Taiwan’s National Freeway No. 3, killing at least 4 people and burying three cars and destroying a bridge. The estimated volume of the slide is 200,000 cubic meters (262,000 C.Y.). [Photo by Reuters]
The failure mode appears to be a dip-slope type failure, possibly as shallow as 20-degrees and according to the MSNBC article, the failure was preceded by “days of rain” so the slope was likely at least partially saturated.
From Google Earth photos seen at Dave’s Landslide Blog, it appears the failure occurred on an engineered cut slope. And a Taiwan News article indicated that there were some kind of anchors stabilizing the slope, but there were comments regarding possible corrosion and age of the ground anchors. Likely the investigation into the failure will center around this issue.